Maandag 28 oktober 2024 startte in het kader van 80 jaar bevrijding een uniek scholenproject op basisscholen in Oosterhout: Dagboek van de vrijheid. In dit project, dat loopt tot en met 5 mei 2025, staan leerlingen van groepen 7 en 8 stil bij het belang van vrijheid. Zij krijgen een persoonlijk dagboek waarin zij zelf verhalen gaan schrijven, maar ook verhalen lezen uit historische dagboeken* uit oorlogstijd.
Officiële start
Woensdag 30 oktober was de officiële start van het project. Het eerste exemplaar van het Dagboek van de vrijheid werd overhandigd aan wethouder Willem-Jan van der Zanden en stadshistoricus Mattie Trommelen bij groep 7 van basisschool De Meander.
Geschiedenis en reflectie
h19 Centrum voor de kunsten ontwikkelde het project met als doel kinderen te interesseren voor geschiedenis en reflectie. “Het dagboek is een middel om geschiedenis persoonlijk te maken,” zegt Servaas Roelandse, de bedenker van het project. “Het biedt leerlingen de kans om niet alleen te leren over de oorlog, maar ook om hun eigen verhalen te delen, waardoor ze begrijpen hoe waardevol vrijheid is.”
De leerlingen nemen naast het schrijven in het dagboek ook deel aan een activiteit. Scholen kiezen uit twee bijzondere evenementen: de film ‘Biesbosch onder vuur’ met een boottocht door de Biesbosch of de theatervoorstelling ‘Een kist vol oorlog’. Deze activiteiten zijn nauw verbonden met de inhoud van het dagboek en verdiepen de ervaring van de leerlingen.
* Joseph, een soldaat uit het leger van Napoleon in 1812; Esther, een Joodse tiener uit Gorinchem in 1941; en Yeva, een 12-jarig meisje uit Oekraïne in 2022.