h19 verzorgt muzieklessen op basisscholen in Oosterhout. Muziek heeft een grote meerwaarde binnen het onderwijs. Het is een extra manier voor kinderen om zich te uiten, om met elkaar te communiceren en in contact te staan met hun lijf en zintuigen. Muziek kan een ontzettende boost geven aan het zelfvertrouwen.
Onbetaalbare ervaring
Een van onze docenten, Merel van der Keer, geeft dit jaar muziekles in de bovenbouw van het Speciaal Onderwijs op de Muldersteeg: “Ik ben hartstikke blij dat ik mij mag inzetten voor muziek in het (Speciaal) Onderwijs. Juist om het van zo’n grote meerwaarde is. De procesbegeleiding tijdens de muzieklessen is essentieel om samen met de kinderen een vertrouwensband op te bouwen en een veilige omgeving te kunnen creëren. Hoe gaaf is het als de kinderen gemotiveerd de klas verlaten en niet kunnen wachten tot de volgende muziekles? Het is prachtig om te zien hoe de kinderen opbloeien; voor hen (en voor mij) een onbetaalbare ervaring."
Trotse en tevreden gezichten
De muzieklessen zijn gevarieerd en vaak op basis van een thema. Bij Muldersteeg leren de kinderen momenteel keyboard bespelen. Dat kan soms behoorlijke uitdagend zijn wanneer je hersenen sneller willen dan je handen. Voor het oefenen van de (fijne) motoriek is muziek maken en het bespelen van keyboards bij uitstek een geschikt middel.
Merel gaat bij haar lessen uit van het muzikale voorstellingsvermogen van de kinderen. Vaak kennen de leerlingen de liedjes al op gehoor en dit maakt het eenvoudiger om ze te spelen. Ook het niveau wordt aangepast op de muzikale ervaring van de kinderen. Willen zij liedjes met bladmuziek of met kleurennotatie? Een kort liedje of toch een lang liedje? Zij kunnen vanaf het begin zelf aangeven waar zij zich prettig bij voelen. En wanneer het lukt, zijn er trotse en tevreden gezichten.
Muziekles als totaalpakket
Een ander thema waar Merel nu mee werkt is 'herfst en muzikale tegenstellingen'. In één van de muzieklessen stond het klassieke muziekstuk Autumn van componist Vivaldi centraal. Met gekleurde doeken hebben de kinderen de muzikale tegenstellingen onderzocht en nagedaan: hoog & laag, kort & lang, hard & zacht en langzaam & snel. De vraag: "Waarom heeft Vivaldi dit muziekstuk Herfst genoemd?" leverde verrassende en mooie antwoorden op: “Omdat de muziek net zo vrolijk klinkt als de gekleurde blaadjes van de bomen.” “De muziek gaat net zo snel als de wind in de herfst.”
Al spelenderwijs was deze muziekles een kruisbestuiving tussen luisteren, bewegen en jezelf uitdrukken. Met alle zintuigen 'op scherp' werd de muziekles een totaalpakket, waarbij de hersenen zijn uitgedaagd en nieuwe verbindingen aangemaakt.